​Je hebt vast alles al geprobeerd: een slaapritme aanhouden, geen tv kijken, niet teveel op je telefoon voordat je gaat slapen, een koele kamer en vooral niet te laat nog dat kopje koffie drinken. En nog heb je last van slapeloosheid. Something new to try: er zijn voedingsmiddelen met stofjes die zorgen voor een betere nachtrust.

Walnoten
Deze wondernoten bevatten het stofje tryptofaan, dat ervoor zorgt dat jij beter melatonine kunt aanmaken (een slaaphormoon). En nog beter: in de noten zelf zit ook een soort melatonine, zodat het je lichaam helpt bij het reguleren van je interne klok. Je moet overigens wel een flinke hand walnoten eten, namelijk zo’n 30 gram.


Melk, yoghurt, kaas
Ook in zuivelproducten zit tryptofaan. En niet alleen dat, maar ook calcium, dat ervoor zorgt dat onze hersenen die tryptofaan ook echt snel gaan gebruiken voor de aanmaak van melatonine.


Garnalen
Het wordt een beetje eentonig, maar ook garnalen zitten vol met tryptofaan. Ook andere schaaldieren als kreeft bevatten dit stofje. Het proberen waard, toch?


Kamillethee
Ah, the good old kamillethee. Deze thee bevat apigenine, een flavonoïde die zich kan binden aan bepaalde receptoren in de hersenen, waardoor je rustiger wordt. Kamille heeft overigens ook een verzachtende invloed op je keel, maag en darmen.

Slaap lekker! En laat vooral weten of je een betere nachtrust ervaart na het proberen van deze voedingsmiddelen.